lørdag 8. mai 2010

08.mai Noen ekspedisjoner og ulykker i farvann med is og i arktis gjennom tidene

For å forstå operasjon av skip i isfarvann og i arktis er det ikke tilstrekkelig bare å ha kunnskap om teknisk isnavigasjon. Det er også nødvendig å ha kjennskap til de store ekspedisjonene i området og de større ulykkene som har vært med skip i is, og hvorfor de skjedde.

Ekspedisjoner

Wilhelm Barentsz mannskap i kamp med isbjørn på en av hans ekspedisjoner i polare strøk på 1500-tallet.

Nordenskiølds Vega var det første skip som seilte gjennom Nordøstpassasjen i 1878-79.
 

Roald Amundsens Gjøa som var det første skipet som seilte gjennom Nordvestpassasjen i 1903-1906. Bilde publisert 22.04.1903. Fotograf Anders Beer Wilse (1865 - 1949)..



Seilbåten Berserk seiler gjennom nordvestpassasjen. Se TV-programmene om seilasen.


En komplett oversikt over ekspedisjoner i arktisk frem til 1931 finner du her.



Ulykker

Dramatisert framstilling av Titanic»-forliset 1912, tegnet av den tyske marinemaleren Willy Stöwer.


M/S «Hans Hedtoft» var den Kongelige Grønlandske Handels (KGH) største og nyeste skip på 2 800 bruttoregistertonn. Skipet var spesielt konstruert for seilas i isfyllte farvann med blant annet forsterket baug og dobbelt bunn, men ikke dobbelt skrog. Fartøyet var inndelt i syv vandtette rom, etter beregningene skulle det kunne holde seg flytende, selv om det ene rommet ble fylt med vann.

M/S «Hans Hedtoft» innledet sin jomfrutur med avseiling fra København den 7. januar 1959, og fartøyet gjennomførte reisen til Julianehåb i Grønland på rekordtid. I Grønland anløp skipet flere havner, innen returreisen fra Julianehåb mot København ble påbegynt den 19. januar. Den 30. januar gikk fartøyet på et isfjell og sank, alle ombord omkom, totalt gikk 95 personer med. Forliset har blitt kalt «Danmarks Titanic». Kilde wikipedia.


Cruiseskipet Explorer kolliderer i 2007 med et isfjell og synker Foto: AP

















Stadig flere stiller spørsmål ved den arktiske sjøsikkerheten pga. den økende cruisetrafikken i isfarvann, med skip som i liten grad er bygd for å seile i is. Danskene frykter for sjøsikkerheten i arktis og en artikkel om arktisk sjøsikkerhet i Skipsrevyen inneholder også noen kritiske kommentarer.