mandag 10. mai 2010

09.mai Barentsburg og Osbornbreen

Dagens faglige innhold var følgende:
- Mønstring av kursdeltagere – prøving av redningsdrakter
- Seilas og vurdering av sikker fart i jevn fastis ved St.Jonsfjorden
- Praktisering av effektiv rorbruk ved gange i råk
- Studie av brefront som kan produsere blanding av growlere (stykker av breen) i fjordisen
- Praktisering av snuing av skip i is (inkl. bakking)
- Forelesning om regelverk for seilas i isen i forskjellige land
- Case og video: Isbryting og skipsfart i Bottenviken

Vi seilte ut med Lance fra Longyearbyen søndag morgen etter frokost. Klokka var omtrent kl 0830. Det var overskyet og grått vær mens vi gikk rolig utover Isfjorden, med kurs mot Grønfjorden og den russiske bosettingen i Barentsburg. Temperaturen var noen få grader pluss og det var en hustrig, kald vind.

I Polarinstituttets cruisehåndbok for Svalbard kan du lese om Isfjordens historie og kulturminner, dyreliv, geologi og landskap og planteliv.

Vidar tok en tur opp i utkikkstønna på Lance, men gråværet hindret den store utsikten.

Vi gikk ikke på land i Barentsburg, men tok noen bilder av stedet fra sjøsiden.

Barenstburg - En av de russiske bosettingene på Svalbard. Legg merke til bygningene som er av den eldre østeuropeiske stilen, og helt annerledes enn bygningene i Longyearbyen.
Ann-Helen fotograferer Barentsburg

Etter Barentburg krysset vi Isfjorden, og seilte videre til Osbornbreen som ligger i bunnen av St.Jonsfjorden på Oscar II land.

Ut på dagen klarnet det opp og det ble det et nydelig vær. Det var en fantastisk utsikt fra Lance, og deltakerne fotograferte jevnt og trutt.

På veg inn til Osbornbreen. Foto Norvald Kjerstad
Vi fulgte en råk innover Jønsfjorden
Ekspertgruppen i baugen har oppdaget en ekte, vill sel foran skipet og begynt fotograferingen

Osbornbreen - En vakker bre
Skipet snur i isen. Til høyre ser vi en del av skipets helikopterdekk
På veg ut fjorden mot nye spektakulære opplevelser